Tror en återgång till kortare spel är lösningen.

Kostnaden för att göra AAA-spel stiger för varje ny generation. Spelen blir snyggare, och dessutom har många av dem på senare år svällt i längd, till exempel aktuella The Last of Us Part II som beräknas ta omkring 25 timmar att klara av. Det är uppskattningsvis tio timmar mer än föregångaren.

Det här är inte en hållbar affärsmodell. Det menar Shawn Layden, anställd hos Sony i 25 år och på slutet chef för Playstation Worldwide Studios innan han lämnade företaget förra året. Han hänvisar till när storspel kostade en bråkdel av dagens kostnad att tillverka, och att ett AAA-spel till dagens konsolgeneration kostar 80-150 miljoner dollar (upp till cirka 1,4 miljarder kronor). Samtidigt kostar ett AAA-spel i dag ungefär lika mycket som när Layden började i branschen, säger han uppger Games Industry.

It's been $59.99 since I started in this business, but the cost of games have gone up ten times. If you don't have elasticity on the price-point, but you have huge volatility on the cost line, the model becomes more difficult. I think this generation is going to see those two imperatives collide.

Layden tror inte denna modell kommer hålla när nästa konsolgeneration anländer i slutet av året. Han menar att branschen måste ta ett steg tillbaka och fundera på vad man kan göra och vad spelarna vill ha.

I don't think that, in the next generation, you can take those numbers and multiply them by two and think that you can grow. I think the industry as a whole needs to sit back and go, 'Alright, what are we building? What's the audience expectation? What is the best way to get our story across, and say what we need to say?'

Han tror att kortare spel kan vara en lösning, en återgång till spel som kanske är 10-15 timmar långa. Eftersom personal är den huvudsakliga kostnaden vid speltillverkning skulle kortare spel kräva färre medarbetare och på så sätt minska kostnadsökningen.

Personally, as an older gamer... I would welcome a return to the 12 to 15 hour [AAA] game. I would finish more games, first of all, and just like a well edited piece of literature or a movie, looking at the discipline around that could give us tighter, more compelling content.

Men Layden får mothugg av Mat Piscatella, branschanalytiker hos The NPD Group. Han menar att ett AAA-spel som är 10-15 timmar långt inte kommer sälja tillräckligt bra för att täcka 2-3 års utvecklingskostnad. Istället krävs då fler intäkter i form av prenumerationer för att gå runt, spår han.

Skicka en rättelse
Tror inte du citerat mig före detta citat. Och håller kvar vid att det är lönsamt att göra dem, men det verkar inte som det var tillräckligt lönsamt, och då kan fler plattformar vara lösningen, ie skippa exklusiviteten. Blir en sak när det är mellan tex... 04/07 Tackar! 27/06 Problemet är att man behöver vattna ner varenda spel för det ska fungera på en gamepad. Exempelvis AVP 1&2 (PC) vs AVP 2010. Där ettan och tvåan till PC gav snabba och intensiva strider, medans AVP 2010 var bara ännu en typisk seg och långsam konsolshoo... 26/06 Det är väl mest spel med med behov av många (ibland snabba) kontrollkommandon som funkar sämre på konsol (flygsimmar, rts, mmo). Då återstår rätt många genrer, så jag håller inte med dig om att konsolerna begränsar så mycket. Det handlar mer om vad folk... 26/06 Om jag verkligen gillar spelet, Ju längre det är, desto bättre. 26/06 Problemet är konsolerna begränsningar fungerar som en tratt och avgränsar spel till väldigt få uttjatade spel typer. Att det är svårt att göra ett bra spel är en definitions fråga bara att titta på Dwarf fotress hur relativt enkelt spel kan vara hur bra... 25/06 Jag personligen föredrar tajta spel runt 7-9timmar sen lite göttig väldesignade secrets/achivements/sido grejer på det. Stora spel blir lätt fyllda av opersonliga klipp och klistra event för att öka på speltiden. Men så folk vet så är utvecklingen av... 25/06 Jag är otroligt glad och tacksam och imponerad över alla fantastiska spel som kommer ut nuförtiden. Jämför man med vilka filmer som kommer ut så tycker jag spelutvecklarna leverera mer och bättre grejer. Jag är mer än nöjd med det som finns och som komm... 25/06 Men det är inte det du säger i texten jag citerade. Där sade du rakt ut att det inte var lönt att göra det till ett visst format endast, och spelen jag listade talar emot dig. 25/06 @employed: Ja men det är inte så konstigt det är ju giriga människor så sånt finns lika mycket av både inom AAA och indie. Men jag skulle hellre lita mer på indie företag att levererar ett spel som är värt dom 20-30 euro jag spenderar än ett trippel AAA... 25/06