Du bossar för EA, Activision eller annan spelmakare – hur når du succé?

Att vara chef för ett av världens största spelföretag ger ett glatt lönekonto. Men det betyder också det yttersta ansvaret för att nå ett antal mål som inte alltid är kompatibla med varandra. Vinstmål ska nås, ett visst antal spel säljas, miljontals spelares önskemål ska infrias, beska kritiker ska göras nöjda, för att ta några exempel.

Förutom CD Projekt fixar få, om några, spelföretag den här svåra balansgången. Istället ser vi ständigt kritik mot höga chefslöner när personal sparkas, giriga afärsidéer, slappa remasters, dåligt skrivna storys. Kort sagt: spel som inte är lika bra i dag som förr.

Om du var chef för ett av de stora spelföretagen – hur skulle du göra? Tänk att du har relativt fria tyglar att styra över till exemel EA, Activision Blizzard, Ubisoft, Micosoft, Sony eller Bethesda; vad skulle vara viktigst? Hur infriar du alla olika krav om försäljning, kvalitet, intäkter, spelpriser, löner, med mera?

Låt idéerna flöda!

Skicka en rättelse
Vad mitt sexliv, min arbetsgivare och mina könshormoner har med saken att göra vet jag inte. Är verkligen min uppfattning så ohyggligt fasansfull att du kände att du var tvungen att försöka trycka till mig? Det måste ju ha gått åt otroliga mängder energ... 15/07 Det är klart mer underhållande att se unga incels försöka vara så politiskt korrekta som möjligt, till och med på ett spelforum. Förstår varför du fick lämna försvaret... noll testosteron funkar inte så bra hos den arbetsgivaren. 15/07 Med en innanför kavajslaget infattad järnhand! 12/07 ^Detta, det finns design, programmering och grafiska aspekter som kan vara värda att utforska från ett genus perspektiv. Hundratals ideér som inte fått se ljuset ännu! Skrev ett arbete om detta för några år sen, när jag pluggade spelutveckling. Håller... 12/07 Tycker spelutvecklare kan arbeta mer med vad somliga kallar "genustrams", riktigt utforska ämnet i olika sammansättningar och perspektiv. Spelmediet är ett riktigt, riktigt bra verktyg för detta genom interaktiviteten då spelaren verkligen måste följa... 12/07 Jag skulle börja med att diversia spelen vi släpper. Istället för att släppa ett fåtal spel som har kostat flera miljoner dollar at utveckla, skulle jag satsa på att släppa flera spel som har ett lägre spel (tänk er AA spel) och genom det, kunna öka vin... 11/07 Enligt styrelsen uppdrag. En chef har en chef, vad trodde ni? 11/07 Ger spelarna vad de vill ha. Kallar inte ett demo för ett beta-test. Ger inte ut spel i alfa-stadiet och låtsas att de är klara. Avskedar inte kodarna en vecka innan releasen så att ingen vet hur spelet fungerar när release-day-epic-fail-kaoset är ett... 11/07 genom att ha högsta fokus på vad köparna säger :) eftersom det är dom som betalar för allt och ska spela det 11/07 Instämmer, tror det är riktigt tufft att vara VD. VDs roll är ju bara att sjösätta det som styrelsen bestämmer. Tror absolut det är roligare att vara chef på en mindre studio. Sen tror jag väldigt mycket på att sätta upp tydliga mål och ha prestationsba... 11/07