"Ni måste ha tålamod."

Det har varit tyst från Larian och Baldur's Gate III på sistone, men så fick vi också 90 minuter från spelet senast vi sågs. I sin nya uppdatering till communityt förklarar studion att tystnaden inte betyder stiltje. Tvärtom. Man har hållit sig "extremt upptagna", men early access-datum i (hoppas vi) augusti är inget man ännu kan säga något om. Larian manar till, just det, "tålamod".

Lättare sagt än gjort, men i den nya uppdateringen fokuserar Larian på exempelvis strider:

Since the initial gameplay reveal in February, we totally overhauled the order of combat. Early access means change, and change is shaped by feedback and testing over time. BG3's combat is now set so that each combatant takes a turn at a time but there's a twist.

If multiple combatants of the same faction follow one another in the turn order, then you can simultaneously command each of them.

Larian vill att alla system i Baldur's Gate III ska vara lätta att sätta sig in i, för att kunna ta sig an allt tuffare utmaningar spelet kastar mot dig. Striderna ska vara ett bra exempel på detta; de är "snabba och responsiva", och enligt teamet ska de fungera bra såväl i single- som i multiplayer.

Jämfört med mästerliga Divinity: Original Sin 2 ska striderna vara "mycket rappare".

Uppdateringen går även in på stealth, som är en stor del av Baldur's Gate III "om du så önskar". Spelets höjdskillnader ska spela in här då du kan knuffa dina fiender, och det kan ge dig ett bra försprång om du smyger in i strid och placerar ut krigarna med fingertoppskänsla.

Ljus och mörker spelar också in, men ha i åtanke att fienderna kan rustas med mörkerseende. Vill du ha en mer djupgående förklaring av systemen (och fler giffar!) rekommenderas community-uppdateringen. Sedan återstår det att se om det blir early access-release snart, eller ej.

Skicka en rättelse