Spelaren måste komma först, menar Spencer.

Den kanske största skillnaden om vi ställer Xbox Series X och Playstation 5 bredvid varandra är hur respektive konsol anammar det inledande klivet in i en ny generation. Sony har uttryckligen sagt att de inte är intresserade av att göra PS5-spel kompatibla med PS4. Xbox Series X kommer å andra sidan inte få några konsolexklusiva titlar på "ett–två år". Xbox One-spelarna ska också med.

Tidigare i veckan sa Spencer att PS5-strategin "går emot vad gaming handlar om".

I ett Xbox Wire-inlägg förtydligar han Xbox-teamets ståndpunkt. Han understryker att vi inte får se konsolexklusiva Xbox One X-titar "på ett par år". Detta görs för spelarens skull, menar Spencer.

You won't be forced into the next generation. We want every Xbox player to play all the new games from Xbox Game Studios. That's why Xbox Game Studios titles we release in the next couple of years – like Halo Infinite – will be available and play great on Xbox Series X and Xbox One. We won't force you to upgrade to Xbox Series X at launch.

Samtidigt poängterar Spencer att Xbox-spelen kommer se bäst ut och kännas bäst på Series X, och nämner stödet för 120 fps och att konsolen "i princip" eliminerar laddningstider. Förutom nextgen ingår äldre generationer i visionen, och Spencer lyfter fram bakåtkompatibilitet med (mer och mindre) fyra Xbox-generationer. När vi väl tar klivet in i nästa generation ska det också gå smärtfritt (och kostnadsfritt) via smart delivery-lösningen. Kort sagt: ett mjukt nextgen-kliv.

Inkluderandet går hand i hand med kampen mot den giftiga internetkulturen, som "inte hör hemma på Xbox". Spencer lovar att deras säkerhetsteam är tillgängliga dygnet om, året runt.

Skicka en rättelse
Du har missat allt verkar det som tycker jag; Att vara konsumentfientlig och låsa in sina kunder innebär inte att vara "originell" (eller tvärt om). 28/07 Jag tycker det verkar bli grymt, och helt pepp på att testköra när jag får möjlighet! :) 28/07 Nyfiken; vilka andra flygsimulatorer jämför du då med? 28/07 Behandla dina kunder väl - du får bättre rykte och försäljning - högre vinst - gladare aktieägare. :) 28/07 De vill främst sälja spel (antingen direkt via sin Store, via Steam, eller via Game Pass). Det är mjukvara (dvs. spel och tjänster) som vinstmarginalerna finns. Inte på hårdvara (det är mer en "enabler" för att kunna sälja spel och tjänster). 28/07 So what? Det är en snabbare SSD. Det har funnits på PC i mer än 10 år. Hint: Kommer att (fortsätta) komma snabbare SSD:er till PC. Kommer inte vara något som helst unikt för PS5. 28/07 Finns inga spel till PC. 28/07 Tre viktigaste punkterna: SSD (har inte funnits i denna generationens konsoler, men på PC sedan mer än ett decennium tillbaka). Core i9 och senaste Ryzen (inte ens Promodllerna kan mäta sig). Nvidiagrafik (även om konsolerna har prisvärd AMD-grafik, så... 28/07 Jo, blir ju lite komiskt när konsolspelare klagar på sådant! :D 28/07 Exakt. Vettigt utvecklade spel kan sälja till fler kunder (värt det extra jobbet i utveckling att optimera för flera typer av hårdvaruprestanda), och innebär mer pengar till utveckling, och/eller lägre pris till slutkund. Dessutom rätt trevligt (som slu... 28/07