Sucker Punch fastnade till sist vid samurajer.

Nu är Ghost of Tsushima (recension) släppt, och därmed har Sucker Punch gjort sitt tredje PS4-spel någonsin; de släppte Infamous Second Son och First Light 2014. I Playstation-bloggen ser Brian Fleming, en av studions grundare, tillbaka på resan som tog dem fram till 17 juli 2020.

Sucker Punch visste tidigt att de ville ha en fri, öppen värld med närstrider – men sedan?

Beyond that we were uncertain. Pirates? Rob Roy? The Three Musketeers? All these were considered — but we kept coming back to feudal Japan and telling the story of a samurai warrior. Then one fateful fall afternoon we found a historical account of the Mongol invasion of Tsushima in 1274, and the entire vision clicked into place.

Sjörövare! Tre musketörer! Rob Roy! Ghost of Tsushima hade kunnat bli något helt annat.

Även om studion spikat tid och rum innebar det inte att allt föll på plats. Fleming berättar att de hade "många kreativa problem", i hur de skulle berätta historien om den enda samurajen som överlevde ett stort slag. Och inte hade de några superkrafter att luta sig mot den här gången.

Dessutom förstod de att allt hade kunnat krackelera om de inte fick till striderna.

In the end, what pulled us through this six (!!!) year project? I think the key was the clarity of the original vision. Unlike any project I’ve previously worked on, Ghost of Tsushima’s topline vision stayed almost entirely unchanged throughout years of development.

Skicka en rättelse
Musketörer hade ju varit lite som att bryta ny mark, då de typ inte (?) finns något sådant spel överhuvudtaget? :p SuckerPunch hade no kunnat göra ett fett vikinga-lir också. ;D Får nog spela om infamous efter Ghost of Tsushima. :) 20/07 haha rob roy hade inte varit o leka med Sucker Punch hade nog kunnat klämt in vad som helst och lyckats med sitt spel. Jag har haft otroligt kul med allt de släppt än så länge och Ghost och Toshiba är helt underbart. Vilket spel. 19/07 Urgh, varför får pirater flest röster... haha. Aja tur att det inte blev något så tråkigt som pirater. Hade det inte blivit Samurajer så hade musketörerna varit att föredra. 18/07 Skönt det inte blev pirater. 18/07 Förstår hur du tänker. Seglandet kan sannerligen bli långdraget i längden. Men inget som inte lite gammal hederlig fast travel skulle kunna råda bot på! Något enstaka sjöslag och möjligheten att plundra intet ont anande handelsskepp ute på öppet hav vil... 17/07 Hade ju också varit fett med ett musketör äventyr. Man spelar som D’artagnan. Döda Richelieu aset. Ubisoft är väl franskt, de kan få kulturbidrag och göra det. https://66.media.tumblr.com/56a7c69431939cc3333e77e7da66af46/tumblr_pfqvwx7kuD1w92spao4_500.g... 17/07 Ett riktigt mörkt och smutsigt piratspel har jag suktat efter hur länge som helst. Problemet för min del är att jag inte är särskilt intresserad av att åka runt på havet, så handlingen hade behövt vara koncentrerad till en ö eller några närliggande öar. 17/07 Ett riktigt välgjort piratlir i en öppen värld hade inte gjort ont någonstans. Utgångspunkt i ett blomstrande Libertalia där du plockar upp ditt första uppdrag som sedan metodiskt för dig vidare från hamn till hamn. Kanske överhör du en konversation på... 17/07 Inget ont om ac men jag är fruktansvärt trött på den serien. Försökte med origins som ju faktiskt är ett jättebra spel men det är för stort... 17/07 Då hade allt gnället om att spelet är en AC-kopia känts rätt befogat. :D 17/07