Tetsuya Nomura har "agerat dörrstopp".

I samma Famitsu-intervju där det framgår att utvecklingen är i full gång för nästa del av Final Fantasy VII-remaken (jag kallar den Final Fantasy VII-2) berättar regissören Tetsuya Nomura att han många gånger "agerat dörrstopp". På frågan hur teamet såg på förändringar jämfört med originalsjuan, och om det blev konflikter, svarar Nomura-san att det mestadels gick friktionsfritt.

Skälet var att Square Enix hade remakeplanen klar från början, och visste vad de ville. Men "oväntat" fick alltså regissören kliva in och sätta stopp, särskilt under spelets andra halva.

There were instances where disputes arose as to how much should be changed, unexpectedly in the second half there were many instances where I became a door stopper.

Det översatta citatet får vi via en Reddit-tråd, där du ska vara medveten om att spoilervarning råder. Räds du inte sådana finns även en spoilertråd för FFVII Remake där du kan skriva av dig.

När andra delen av remakesjuan släpps står skrivet i stjärnorna, men i april nästa år blir det förmodligen tal om fler format än Playstation, då tidsexklusivitets-dealen slutar gälla.

Skicka en rättelse
En remake kan vara precis vad som helst så sluta upp det där med "egna" definitioner, tack. 29/07 Nu yrar du bara och hittar på egna definitioner för vad en remake är. Har du spelat några andra så kallade remakes av spel överhuvudtaget? 26/07 Precis. Jag tycker att Square Enix lurade oss äldre fans med att Kalla det för Final Fantasy 7 Remake. Spelet borde ha hetat Final Fantasy 7 Remade. Eftersom det är en uppföljare/sidospår från originalet. Olika timelines fanns inte ens med i originalet... 25/07 Vad har "släppa spelet i delar" med ordet "remake" att göra? Visst, normalt sett har inte remakes "remake" i titeln men ska man utgå ifrån att det inte är en remake just på grund av att det har remake i titeln? Jag tänkte mer personligen att eftersom... 25/07 Nu hette ju spelet Final Fantasy 7 Remake annars kunde de säga att spelet hette Final Fantasy 7 vilket skulle ha antytt samma story så nej jag tycker inte man lurade speciellt när man redan visste från början att de skulle släppa spelet i delar. Sen om... 25/07 Det finns ju olika grader i helvetet. Att lägga till sidospår och bygga ut på existerande lore och story är helt okej men att introducera en helt ny tidsresarmekanik och ändra i stort sett varenda älskad cutscene till det sämre är också "väldigt dumt".... 25/07 En remake betyder ju att göra om, att inte få göra om spelet alltså göra något nytt vore väldigt dumt. 25/07 Håller verkligen inte med. En remaster är och har alltid varit, precis som en skiva som blir remastered, uppiffat källmaterial. Samma motor och allt med lite förbättringar. En remake gör om originalet. Det du pratar om är ett helt nytt spel, vilket är... 25/07 Jag har spelat igenom FFVII säkert över 20 gånger och älskar spelet. Självklart vill jag spela igenom det igen med modern grafik och röstskådespeleri. De få gångerna FFVII-remaken faktiskt håller sig till originalet är det makalöst bra. 23/07 Fast ramstoryn måste ju ändå vara det samma, annars har vi ju ett helt nytt spel som skulle kunna kallats något helt annat. Jag tycker speler var bra, men jag kan också totalt förstå hardcore fansens irritation och kritik när det gäller FF7-remaken. Att... 23/07