Men snarare "tätare" och fyllt med mer än de facto större.

Ryktet gick om att vi skulle få se Obsidians första Xbox-exklusiva rollspel under Xbox-eventet förra veckan – och Obsidian levererade. Avowed är ett rollspel i förstaperson som äger rum i samma värld som (isometriska) Pillars of Eternity, och är spelet Obisidan "ville göra" för Xbox.

Informationen är knapphändig, releasedatumet okänt, men ryktena har redan börjat snurra.

Sponger, som enligt renommerade Xbox-insidern Klobrille påstås vara den "äkta varan", hävdar att Avowed kommer ge oss en öppen värld "mycket, mycket större" än den i Skyrim, men med "större" menar man i det här fallet "tätare" snarare än de facto större. Medd ett vädersystem i realtid, två stora städer (många små), och en berättelse som "respekterar" den vi fått i Pillars of Eternity-spelen. 100 utvecklare är redan ombord och fler kommer ansluta.

Release? Sent 2022 eller tidigt 2023.

Självklart ska allt tas med en nypa salt, men det faktum att Avowed är bekräftat till pc och Xbox Series X – och inte Xbox One – hintar om att releasen kan komma att dröja ett bra tag.

Skicka en rättelse
Skyrim är ju dock litet och ytligt. 27/07 Något som gärna får vara glest dock, är skogarna. Så jäkla irriterande att stöta på 40 vargar och 50 tigrar på en yta som motsvarar tre fotbollsplaner i Elder Scrolls. Man kan ju knappt sträcka på benen utan att behöva slakta djur motsvarande tio Kolmår... 27/07 Fast, med handen på hjärtat, Skyrim kändes extremt glest med tanke på vilken mäktig region det påstås vara. Huvudstaden har typ 30 karaktärer. 27/07 Lite besviken att det inte blir ett till isometriskt, pillars 1, 2 var så nice. Men vem vet kanske blir bra :D 27/07 Hoppas även att de lägger fint krut på ansiktsanimationerna. 27/07 Jag hoppas de satsar på en mer levande simulerad värld, som inte har den här nöjespark-känslan de flesta openworld-spel haft senaste 10-15åren. 27/07 Att inte ha stora, tomma utrymmen är givetvis bra, men det får inte gå för långt åt andra hållet heller. Att stöta på något speciellt ute i vildmarken måste ju vara just speciellt, och inte något som ligger bakom varje stenbumling. På den fronten tyckte... 27/07 MEN, fortfarande inte lika stort som ES: Daggerfall eller ES: Arena.... ;) https://i.imgur.com/B7rBN.jpg 27/07 Som det självfallet blir med så pass knapphändig information så blir det rätt spekulativt men min tanke är att det inte behöver vara tätare med material och (förbannade) grottor. Utan det kan ju likväl vara att det arbetar för att få till en mer levande... 27/07 Det är inte alltid det är positivt. Skyrim hade ju en jättebra balans. Däremot ett spel som Baldur's Gate tjänade oerhört mycket på att förtätas till BG2. 27/07