Äter sig just nu igenom bonusmålen.

Eftersom Konami är Konami har Suikoden legat i dvala sedan 2012. I väst är det ännu längre sedan vi sist såg den älskade jrpg-serien, och senaste numrerade delen var Suikoden V som släpptes 2006. Istället för att vänta på att Konami ska sluta vara Konami har järngänget bakom Suikoden-serien valt sin egen väg, med Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes som nyss avslöjades.

Kickstartern inleddes igår och på tre timmar nåddes målet på omkring 53 000 000 yen, knappt 4,5 miljoner svenska kronor. I skrivande stund ligger den insamlade summan på 12,6 miljoner kronor.

Succén var så kraftig att spelets backers tycktes krascha Kickstarter-sajten tre gånger.

We really apologize that Kickstarter was unavailable for a long period of time. It seems our backers crashed the site 3 separate times!

I grunden handlar Eiyuden Chronicle om i princip samma grej som Suikoden; "En djup fängslande saga om svek, med 100 karaktärer att rekrytera". Detta är dock en ny värld, men Yoshitaka Murayama som skrev de två första Suikoden-spelen till Playstation återvänder.

Teamet har kollat in den grafiska stil som Square Enix åstadkom med Octopath Traveler, och även om det på många sätt är ett traditionellt jrpg kommer det med samma unikum som Suikoden. Du kan rekrytera en hel armé, och tillsammans bygga upp en stad där alla lever sida vid sida.

Nåddes Kickstarter-målet var pc-versionen säkrad, men eftersom kampanjen blivit en succé äter man sig igenom olika bonusmål, så som versioner till PS4, PS5, XB1, Series X och... Switch 2?

Gematsu rapporterar om huvudvärken teamet känner inför Nintendo-versionen av spelet.

Currently, we are offering Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes on Xbox One, Xbox Series X, Playstation 4, Playstation 5, and Nintendo's next generation console.

The elephant in the room is that while nobody knows what Nintendo’s plans are for when this game releases, in just about every major Japanese game crowdfunding campaign, when a lower spec hardware has been listed on the campaign, it has invariably been too expensive, often times requiring downgrading textures, massive amounts of code rewrites, effectively meaning building two games.

Skicka en rättelse