De dåliga nyheterna fortsätter för Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2. Releasen i början av året blev 2020 "någon gång", och blev nyligen försenat ytterligare till nästa år "någon gång".

I kölvattnet av detta nås vi nu av beskedet att två av de tyngsta namnen avskedats från projektet. Paradox och Hardsuit Labs meddelar att Brian Mitsoda, lead narrative designer, och Ka'ai Cluney, creative director, inte längre är en del av teamet, efter ett "gemensamt beslut" från ledningen.

Skälet bakom besluten är oklart, och minst lika chockad som många andra verkar Brian Mitsoda vara. Han skrev och designade första Bloodlines, men "avskedades plötsligt" i mitten av juli. I ett mail till Rock Paper Shotgun skriver Mitsoda att beskedet kom som en blixt från klar himmel.

That this came as a shock to me is underselling it. I've worked on Bloodlines 2 for almost five years. The story and main cast was initially conceived in my living room. I helped develop the pitch for Hardsuit Labs and helped pitch the project to Paradox in Las Vegas. I've been in charge of the narrative since the beginning, working long days and sometimes weekends to deliver a successor to Vampire the Masquerade: Bloodlines, and I’ve never been led to believe that I hadn't succeeded.

Mitsoda säger att Bloodlines och fansen "betyder allt". Då han värnar om sitt privatliv har det kostat på att vara så publik under de senaste två åren, men att han ändå ville göra vad som var bäst för spelet. Han tackar för allt stöd och sörjer över att inte vara med hela vägen in i mål.

Alexandre Mandryka kliver in och av meddelandet ovan att döma låter det som att han framför allt ska ta över Ka'ai Cluneys creative director-roll. Mandryka har verkar i branschen i över tjugo år med erfarenheter av bland annat Assassin's Creed, Warhammer 40,000 och Far Cry.

Paradox och Hardsuit Labs hävdar att de gör detta för att kunna leverera bästa möjliga spel.