Förra veckan kunde vi rapportera om att Oculus kommer att börja kräva att nya användare loggar in på Facebook för att kunna använda företagets headset, och det hela verkar bara ha varit ett av flera steg för att flytta fokus från "Oculus" till "Facebook". I ett pressmeddelande under gårdagen meddelade de nämligen att företagets VR/AR-division helt sonika kommer att döpas om till Facebook Reality Labs. Så här skrev de (översatt):

Idag presenterar vi ett nytt namn för Facebooks AR/VR-team – Facebook Reality Labs (FRL) – för att inkludera det expansiva arbete som utförs hos Facebook när vi bygger nästa datorplattform för att hjälpa folk att känna sig mer närvarande med varandra, även på skilda håll.

Vi vill även dela datumet för vår årliga konferens, Facebook Connect (tidigare Oculus Connect), som kommer att hållas virtuellt den 16 september och är gratis för alla att närvara vid. Vid Facebook Connect kommer ni att höra mer om vår vision för Facebook Reality Labs och de senaste innovationerna från vårt team och utvecklar-community.

Facebook Reality Labs har tidigare bara varit namnet på forskningsdivisionen för AR och VR, men ska alltså nu utökas till att inkludera hela verksamheten. "Oculus" ska dock fortsätta att användas som varumärke för de olika produkter som produceras.