Och säljer bara lite mer än 2 000 ex, enligt rapport.

Det verkar vara svårt att bli miljonär på att släppa spel på Steam. Richie de Wit, verksam hos nederländska Game Garden, har räknat på antalet sålda spel och mängden intjänade pengar för spel som släppts på Steam första halvåret 2020. Och det är ingen munter läsning för små utvecklare.

Knappt 1 500 spel tas med i uträkningen, och de Wit kommer fram till att de i snitt kommer sälja i 2 144 exemplar första året. Och utvecklarna kommer i snitt tjäna 9 586 dollar, knappt 84 000 kronor, under samma tidsspann (efter skatter, Steams avgift och återköp). Snittpriset var 9,99 dollar.

225 spel, eller 15 procent, beräknas dra in över 100 000 dollar (cirka 875 000 kronor), 115 stycken (8 procent) tros sälja för 250 000 dollar och endast fyra spel (0,3 procent) väntas sopa hem över 1 miljon dollar. Allt detta kalkylerat på ett års försäljning.

Det här är inte några exakta siffror, utan uppskattningar baserade på offentligt tillgängliga uppgifter. de Wit har sorterat bort en stor mängd spel (free to play-titlar och såna som sålt för lite, annars skulle siffrorna bli betydligt lägre). Och han understryker att han inte är analytiker, och att uppgifterna kan vara felaktiga. Totalt släpptes 4 506 spel på Steam första halvåret i år, så bara omkring en tredjedel klarar urvalskriterierna.

Siffrorna ska alltså ses som uppskattningar, inte fakta. Men de ger en intressant antydan om hur hård konkurrensen är i spelbranschen och på Steam. Ännu mer intressant vore att veta hur det såg ut innan Steam började med sin massförsäljning för ett antal år sedan. Liksom att få se hur det ser ut hos Epic och Gog.

Kolla in en kortare och en längre version av rapporten.

Skicka en rättelse
Helt rätt, men det hindrar ju inte att butiken är nedlusad med skräp. 05/09 Anledningen till att dom gjorde så var ju för en massa utvecklare bad dom göra det lättare att släppa spel på steam. I slutändan var det nog inte bättre för utvecklarna att marknaden blev dränkt i spel så slutsatsen är kanske inte att lyssna för mycket... 04/09 Det stora felet var när dom helt släppte tyglarna för curation delen och la ner greenlight och istället sa betala X dollar så får ni automatiskt släppa spelet på våran platform utan kontroll. Det var i denna stund som Steam började sjunka i kvalitet och... 04/09 Konstigt hur folk klagar på steam här. Det är ju inte deras fel att folk släpper skit som ingen köper. 04/09 Knappast förvånande. På tok för mycket dynga som släpps på Steam av idag. 04/09 Kanske borde sortera lite bättre i deras butik vilka som släpps in! Kanske inte så konstigt att många börjar välja andra plattformar att sälja sina spel på. 04/09 Läser man rapporten så känns det inte som det ger en sån komplett bild eftersom det är så många faktorer som är okända för personen som gjort analysen. Medianen är också inte särskilt intressant eftersom mängden spel som släpps på steam gör bara att ski... 04/09 Det här är det stora problemet... Det mesta är rent skit 04/09 Jag tänkte detsamma. Det kan nog bli rätt stor skillnad beroende på hur marknadsföringen ser ut. För min egen del upptäcker jag sällan spelen på Steam utan jag gör det främst på FZ som jag besöker i stort sett dagligen, samt några andra spelrelaterade... 04/09 det är ju alldeles för mkt skräp på steam dessa dagar, 99% är ju inte ens lite intressant 04/09