"Gamers har olika prioriteringar", konstaterar Jason Ronald på Xbox som gör ett tekniskt djupdyk ner i teknologin som driver Xbox Series S, det mindre kraftfulla småsyskonet till Series X som ska kosta 3 600 kronor i Sverige. Det avslöjades nyss att den, liksom Series X, släpps 10 november.
Ronald spinner vidare på de olika prioriteringarna, och menar att alla trots detta ändå vill ha samma utbud och samma upplevelser, med möjligheten att spela tillsammans med sina vänner. Xbox-teamet insåg från start att de behövde bygga två olika konsoler för två olika målgrupper.
Löftet är att Series S, trots prisskillnaden på drygt 2 000 kronor, ska leverera "samma nextgen-upplevelse", men med mindre rendering resolution. Konsolen är 60 procent mindre än Series X och är helt digital. GPU:n är en viktigt skillnad, förklarar Ronald. Series X siktar på 4K i 60 fps (och till och med det dubbla). Series S nöjer sig med 1440p, men ska ändå stödja upp till 120 fps.
Den drygt åtta minuter långa videon är definitivt värd en titt för de som väljer mellan S och X.