Skulls & Bones väckte många nyfikenhet när det utannonserades under E3 2017. Piratspel var i ropet, och folk suktade efter något som kunde återskapa de fina sjöslagen från Ubisofts Assassin’s Creed IV: Black Flag. Men spelet försvann från radarn, bara för att sedan dyka upp och försenas. Om och om igen. Nu kommer nya livstecken, och samtidigt en sorts inlindad förklaring av vad som gått fel.
I ett blogginlägg skriver Skulls & Bones kreativa chef Elisabeth Pellen att förseningarna som drabbat spelet bland annat beror på att man har ändrat inriktning, eller har “en ny vision”. Detta då teamets ambitioner vuxit sig så stora att de inte rymdes inom de ramar som stakats ut.
"We dreamt something bigger for Skull & Bones, and these ambitions naturally came with bigger challenges. These difficulties resulted in necessary delays for our game. Critical questions needed to be addressed over the past several months such as: how do we modernize the classic pirate fantasy? How do we ensure a more immersive and visceral experience? How do we create cool and memorable moments in-game? For most of these questions to be answered, it was clear that we needed more development time."
Hon fortsätter med att berätta att det behövdes ny personal, varav hon var en som anställdes. Mellan raderna kan man såklart läsa att projektet helt enkelt inte kunde genomföras med det dåvarande teamet intakt. Vidare läser vi att det inte blir något Skulls & Bones under kvällens Ubisoft-event. Men misströsta inte - FZ täcker det och vi hoppas på mycket annat smått och gott.