Id Softwares programmerare Axal Gneiting är irriterad på prestandan hos Xbox Series S, den billigare av Microsofts två nya konsoler. Han menar att RAM-minnet drar ner konsolernas övergripande prestanda, så att steget in i nästa generations multiplattforms spel.
Series S-konsolen har 10 GB minne, mot 16 GB hos både Xbox Series X och Playstation 5. Dessutom arbetar det markant långsammare än hos de två andra konsolerna. Gneiting påpekar att nya konsolgenerationer brukar få en förhållandevis liten ökning minne, och att den nu närmast är obefintlig. Xbox One har 8 GB minne och One X 12 GB.
Gneiting menar att det snålt tilltagna minnet sänker lägstanivån för hur spelen ser ut och fungerar, och att det är "nonsens" att spelen kan skalas upp på pc.
Also "it always scaled on PC" is nonsense. Every AAA game in the past decade or so has their assets made once so they run on min spec. Increasing sample counts a bit here and there for high settings isn't what you could truly have done with more power. Min spec matters.
— Axel Gneiting (@axelgneiting) September 10, 2020
Id-kodaren får medhåll av flera andra programmerare (från Remedy, Infinity Ward, en Id-kollega) som samlas kring åsikten att Xbox Series S kan bli en flaskhals.
Kanske inte det Microsoft mest av allt ville höra just nu...