Id Software-programmerare "riktigt irriterad" på RAM-minnet.

Id Softwares programmerare Axal Gneiting är irriterad på prestandan hos Xbox Series S, den billigare av Microsofts två nya konsoler. Han menar att RAM-minnet drar ner konsolernas övergripande prestanda, så att steget in i nästa generations multiplattforms spel.

Series S-konsolen har 10 GB minne, mot 16 GB hos både Xbox Series X och Playstation 5. Dessutom arbetar det markant långsammare än hos de två andra konsolerna. Gneiting påpekar att nya konsolgenerationer brukar få en förhållandevis liten ökning minne, och att den nu närmast är obefintlig. Xbox One har 8 GB minne och One X 12 GB.

Gneiting menar att det snålt tilltagna minnet sänker lägstanivån för hur spelen ser ut och fungerar, och att det är "nonsens" att spelen kan skalas upp på pc.

Id-kodaren får medhåll av flera andra programmerare (från Remedy, Infinity Ward, en Id-kollega) som samlas kring åsikten att Xbox Series S kan bli en flaskhals.

Kanske inte det Microsoft mest av allt ville höra just nu...

Skicka en rättelse
Tyvärr är nog detta sanningen. 14/09 Är ganska säker på att det tyvärr kommer komma väldigt många spel till både PS5 och XsX som kör i 4k30fps. Fokus verkar helt klart ligga på 4k snarare än fpsen hos båda parter och om spelen blir snyggare än dom är idag så tror jag det blir väldigt tungt... 13/09 Dom får väl utveckla för den starkaste Xboxen, och sedan bara strippa ner grafiken på S versionen typ. 13/09 Jag tackar.. nu vet jag inte än ifall jag ska köpa en serie X eller en pS5.. men Ms all access känns rätt fint. 13/09 Nej inte sämre prestanda. Exakt lika förutom att på Series X 4k60-120fps. Och Series S 1440p(2k)60-120fps. Gears 5 är 120fps på båda. 13/09 Så mer jobb för dom, men för oss konsumenter blir det inte sämre prestanda? Kan jag leva med. 13/09 Xbox devkit, det som finns ute just nu, har 3 lägen kan man säga. Ett Series X läge, Series S läge och One läge. Där utvecklarna börjar med Series X. Knapp tryck senare för att se hur det går på Series S. Och där kan det ju vara så att dem måste jobba... 13/09 Är inte det bästa på sånt här tekniska, men menar han att detta gör att spelen till Xbox serie X får sämre prestanda åxå? Eller e det "endast" mer jobb för utvecklare att få det att passa till Serie S? 13/09 Det är/var nog säkert en förenkling av det hela från Microsoft (om de verkligen beskrev det exakt så som du påstår och hävdar). Sedan skall man komma ihåg att detta endast är en enda utvecklare av hundratusentals. Oftast hittar du lika många åsikter som... 13/09 Gillar hur MS förespråkade att man endast behövde sänka upplösningen i spelen för att få dom att köras lika bra på series S. Här får man höra lite sanning minsann. 13/09