Gänget bakom Fall Guys, och särskilt de som är ansvariga för deras kommunikation på Twitter, har gjort ett strålande jobb. Både vad det gäller att sprida intresset kring titeln innan släpp men också hur de agerat efter release. Det kommer säkert att analyseras och diskuteras på mången digitala kommunikationskurs.

Det senaste exemplet är en lång tråd om hur de redan från start hade en plan för att hantera fuskare i spelet. En plan som de senare behövde överge men som ändå är intressant. Tanken från början var inte att stänga av fuskare direkt, utan att långsamt trimma in systemet utan att någon märkte något. När tillräckligt många spelare fått en fuskmärkning skulle dessa skyfflas in på särskilda servrar, bara för rövhattar, något de själva kallade Cheater Island.

Eftersom det till en början fanns för få fuskare för att fylla en match upplevde många att de fastnat i matchmaking-fallet. Efter ett tag kom de dock på sätt att runda detta, bland annat genom att söka efter matcher med vänner. När spelet väl blev superpoppis började också fuskmatcherna att fyllas och det började dyka upp videos där folk klagade på att "alla" fuskade, samtidigt som studion inte kunde vara helt säkra på att det var en fuskmatch och inte en hederlig spelare som haft otur.

Eftersom detta inte såg jättebra ur ett marknadsföringsperspektiv insåg skaparna att de behövde överge sin plan och kommer inom kort istället att börja använda Epics egna fuskverktyg. Tills vidare kan inte fuskare logga in i spelet.