Hyper Scape är Ubisofts försök att slå sig in i det lukrativa men ack så trånga battle royale-skråt. Spelet släpptes så sent som i augusti till pc, Playstation 4 och Xbox One men i ett gemensamt uttalande från teamet säger de att deras högst ställda förväntningar inte infriats.

While July's launch and open beta on pc were successful, we were not able to achieve the high expectations we set for ourselves with our full release on console that followed in August. We also know we didn't fully meet the high expectations of our players, so we are taking action.

Spelets "fulla potential" ska nås genom att angripa fem punkter. Taket för att bemästra Hyper Scape är högt, men teamet menar att ingången till spelet ställer för höga krav; för svårt att sikta, förfölja och skada spelare. Dessutom säger Ubisoft att spelet inte behandlar nytillkomna särskilt bra, som inte får chansen att lära sig. Spelets huvudläge, crown rush, är väl oförlåtande, menar Ubisoft, och man planerar ett respawn-systen. Vidare vill man introducera crossplay tidigare.

Slutligen säger teamet att man vill ge spelarna mer långsiktiga mål att sträva mot. I säsong två (strax här) introducerar man ranking och löftet är att detta ska följas av ännu mer framöver.

Säsong två inleds sjätte oktober till samtliga format.