Skälet till den väldiga Playstation 5-storleken? Fläkten. Det har Yasuhiro Ootori, chef för teamet som utformat PS5:an, konstaterat. För japanska 4gamer (tack, Eurogamer) berättar han vidare att fläkten kommer att kunna optimeras för enskilda titlar via uppdateringar vi laddar ner. Datan baseras på hur den så kallade "accelerated processing unit" (APU) beter sig i olika spel.

Various games will be released in the future, and data on the APU's behaviour in each game will be collected. We have a plan to optimise the fan control based on this data.

Om exempelvis ett spel laddar länge kan alltså fläkten kliva in för att kyla ner situationen. Fläkten i PS4:n är inte helt okänd (snarare är den ökänd) men Sony har sagt att PS5:an är utvecklad för att hålla truten. Jag har å andra sidan haft ytterst få problem med olåten i min PS4 Pro, men så är min hörsel som den är också. Jag är med andra ord inte rätt man att bedöma fläktväsen.

Dålig hörsel kan också vara en superkraft – och en transparent PS5:a låter supercool. Ootori tillägger att Sony byggt en sådan modell för att kunna observera händelseförloppet från utsidan.

We made a transparent model of the chassis and observed the dry ice smoke flowing through it, and took temperature readings in each part of the system as we made improvements.