Att göra spel som är helt nya varumärken är en riskabel affär, säger Playstation-chefen Jim Ryan. Playstation 4 har gjort stor succé med över 113 miljoner sålda exemplar, och massor av spel sålts i över 10 miljoner exemplar styck. Men från Sony Worldwide Studios kom bara fyra helt nya varumärken till PS4, säger Ryan till GQ.
Det kostar väldigt mycket pengar att göra och lansera helt nya varumärken, uppemot 100 miljoner dollar, och det kräver stora lanseringar, säger Ryan. Vilket han beskriver som "väldigt riskabelt".
The thing with those blockbuster games is that they need a box office release. They cost more than $100m dollars to make these days and in order to be able to do that and bring new IP to the market – which is a very risky thing and and we did four times in the PS4 generation – you've got to have a box office release.
Ryan säger att Sony noga planerar för att hitta en bra balans mellan helt nya spel och nya titlar i existerande spelserier. Och att man under Playstation 5-eran planerar att fortsätta med blandningen av hyfsat publikflirtande spel som Spider-Man och mer krävande eller udda skapelser som Death Stranding.
We have a management organisation that sits over the individual studios and one of the things that we look at a lot is the portfolio and we look at is the balance between new iterations of much-loved series such as God Of War or Uncharted and shaking things up with new IP such as Horizon Zero Dawn or Ghost Of Tsushima. We think about this very deeply and very carefully.
Vad föredrar du – nya, vågade satsningar eller mer säkra uppföljare?