Mike Laidlaw var lead designer för Dragon Age: Origins och Dragon Age II innan han tog rollen som creative director för Dragon Age: Inquisition. 2017 stod det dock klart att han lämnade Bioware efter fjorton långa år. Ett år senare anslöt han till Assassin's Creed Odyssey-studion Ubisoft Quebec – bara för att sluta efter ett år. Det är inte bekräftat, men enligt rykte ska Laidlaw ha jobbat på ett kung Artur-rollspel som ratades av avhoppade Ubisoft-chefen Serge Hascoët.

Förhoppningsvis får Laidlaw från och med nu lite stabilitet i jobbtillvaron, då han med flera grundar studion Yellow Brick Games (tack, Gamesindustry). Thomas Giroux, Jeff Skalski och Frédéric St-Laurent B. är också med på tåget och kollektivt har gänget rutin från speljättar som Ubisoft, Bioware, EA och Activision Blizzard. Totalt jobbar "runt" 15 stycken på första projektet.

Jeff Skalski blir vd och övergripande producent, och han tror på styrkan i att vara färre.

We have learned a lot from working on world-class, multi-year projects with thousands of colleagues and we want to take a different approach. Leveraging a smaller talented team where people come first, we will create amazing worlds and experiences for all others to enjoy. The market is moving fast, and we have no desire to play catchup and chase it when we can influence where it goes. These goals drove us to found Yellow Brick Games.

Vad det första projektet innebär vet vi inte, och det är oklart när vi får veta något konkret. Då teamet ska sätta "människan först" låter det som att man vill undvika branschens ökända crunch.