En gång i kvartalet kommer Blizzard med nyheter kring Diablo IV som släpps... ja, vem vet!? Klart är att vi i alla fall fått sista nyheterna för i år, och i den här uppdateringen fokuserar Blizzard på vad de menar är "livsblodet i Diablo". Det har blivit dags att snacka loot, prylar och vapen.

Progress on the game continues at a steady clip and we're excited about several big updates and revisions that the team's worked on for a long time that we are trying to complete before the holidays.

Uppdateringen är fyllig och är du nyfiken rekommenderas förstås att lusläsa hela kalaset, men låt oss ge dig en slags sammanfattning. Blizzard vill luta sig något mer mot hur du väljer att bygga din karaktär, och att dennas stats ska väga tungt. Jakten på nya vapen ska dock kännas givande, då svärd, stavar och så vidare allesammans ska kännas mer distinkta. Man har drivits av tre saker:

  • Blizzard vill att vi ska känna oss mer som ett med klassen, och därför ska föremål och färdigheter tydligare matcha respektive klass.

  • Ett större djup i din loot. Man vill ge spelarna gott om utrymme till att anpassa prylarna. De ska stötta och förbättra din valda klass, och "inte definiera den".

  • Djupet ska landa någonstans mellan Diablo II och Diablo III. Man siktar på "åratal av upptäckter" och "oräkneliga sätt" du kan bygga klasserna på.

Looten ska öppna upp för mer flexibilitet, lovar Blizzard. Man experimenterar också en del med vapenhastigheter; enhandsvapen slår snabbare, medan tvåhandsvapen å sin sida är trögare (men mer kraftfulla). Fler (spelardrivna) förändringar kommer träda i kraft framöver. Man understryker dock att inget är hugget i sten och att allt vi lärt oss idag kan komma att ändras.

Nästa Diablo IV-uppdatering får vi på ett annorlunda vis, då den kommer i samband med (helt digitala) Blizzcon 19–20 februari nästa år. Vågar man hoppas på en ny trailer, eller kanske två?