Slightly Mad-chefen Ian Bell drog häromdagen ur sig en radda tweets där han avtäckte Project Cars 4. Och han tog i från tårna: spelet beskrev som "den mest realistiska simulator som någonsin gjorts. På varje område, på varje sätt."

Bell förklarade att varje enskilt löv kastar skugga, och avancerad fysik där löv påverkas av luftströmmar från bilarna. Man använder den egenutvecklade spelmotorn Madness Engine 2.0 för att åstadkomma detta.

Sen blev det konstigt, för samtliga Bells tweets försvann utan förklaring. Så rent krasst är Project Cars 4 ännu inte offentliggjort. Men GT Planet hann skärmdumpa dem inann de plockades ner, så att spelet planeras får vi väl ändå hålla som rätt sannolikt. Om spelet blir av i den form Bell antydde så gör serien en skarp sväng tillbaka till den seriösa racingen, efter höstens synnerligen bleka Project Cars 3. Det marknadsfördes som en tillgänglig sim men var i själva verket ett spel utan vidare tuggmotstånd.

En annan intressant vändning för Slightly Mad är att deras ägare Codemasters ser ut att köpas upp av EA (och inte Take-Two, som också varit på gång). Om affären blir av får Slightly Mad alltså EA som moderbolag, ett företag man hade som utgivare för de två Need for Speed: Shift-spelen. Bell sågade EA något alldeles brutalt för något år sen med ord som "monster" och "hemska människor". Ett citat:

– De är arslen, vi har ingen respekt för EA och jag kommer aldrig göra affärer med dem igen. Ingen respekt för dem. De är hemska människor, ett företagsmonster. Och nyckelpersonen... det värsta företagsmonstret är en kille som heter Patrick Söderlund.

Kan bli en del spända möten där borta i Britannien...