Vid releasen toppade Cyberpunk 2077 över miljonen samtidiga spelare på Steam – men det var då. Att stora solospel tappar spelare direkt efter release är närmast oundvikligt men Githyp konstaterar att topparna för CD Projekt Reds rollspel numer har svårt att nå 250 000 spelare.

Ett tapp på 79 procent låter mycket, men Githyp konstaterar att det är normalt för singleplayer-spel. Mest talande är kanske att jämföra statistiken med The Witcher 3:s dito. Steam-peaken för det spelet var visserligen skrala 92 000 men man höll sig kvar på 55 000 efter en månad och det tog tre månader innan man nådde samma procentuella tapp som Cyberpunk 2077.

Men! Det är ganska vanskligt att jämföra. Även om Cyberpunk 2077 har tappat betydligt fler spelare under första månaden är knappa 250 000 alltid fler än fyra elefanter än 55 000.

Pc-versionen har fått sin beskärda del av teknisk kritik, men värst har det varit för lastgen vars versioner inte ens var möjliga att recensera inför releasen. CD Projekt har lovat bättring och bot.