Gårdagens stora avslöjande - att Massive gör ett Star Wars-spel - följs nu upp av en artikel på Ubisoft som försiktigt avslöjar lite mer om spelet. De bekräftar att det är ett open world-spel, men lägger också till att det är "story-driven" vilket ju bådar gott. Vi får komma ihåg att all sådan här kommunikation är noggrant avvägd och dubbelkollad av en rad instanser.

Vidare i artikeln berättar Julian Gerighty, creative director, om hur detta är ett avsteg från vad Massive gjort tidigare. Notera dock ordet "world", vilket ju lika gärna kan betyda miljön och inte den övergripande gameplay-designen. Samtidigt skriver han i samma stycke att det är något "totally different".

For me, personally, this will be a departure from the world of The Division, and both I and the team at Massive are very excited to start crafting this new experience. We truly look forward to create something totally different from what we have done in the past, while upping the bar for the industry.

Vi kan också luska fram att spelet åtminstone kommer att fokusera på nya karaktärer och berättelser, istället för att följa några redan etablerade personer.

We want to take what is familiar and resonant about Star Wars and tell the stories of new characters who have their own motivations and stakes.

De nämner också deras spelmotor Snowdrop, som för många kanske är synonym med The Division-spelen men den används flitigt inom Ubisoft till helt andra typer av titlar. Exempelvis South Park: The Fractured but Whole, The Settlers och det kommande Avatar-spelet.