Det kan inom kort bli prishöjningar på produkter som svenska butiker importerar från Kina. Orsaken är att fraktpriserna stigit med 500 procent det senaste året. Hittills har leverantörerna tagit smällen för de skenande fraktpriserna, men inom kort kan kostnaderna läggas på konsumenterna istället. Det skriver Sweclockers som talat med källor som är "väl insatta" i distributionsbranschen.

En orsak till höjningen är instabilitet på exportmarknaden efter vårens oro för att coronapandemin skulle leda till kraftig global lågkonjunktur. Det bromsade både exporten och importen från Kina, men när marknaden inte dök som befarat blev det istället full fart på Kinas export, och det föll sig inte bättre än att landet snart fick brist på fraktcontainrar eftersom exporten var tre gånger större än importen. Samtidigt höjde rederierna fraktpriserna. Dels för att täcka upp för den tidigare stiltjen, dels passade man på att skruva upp priser som man själa ansåg ha legat för lågt. En vanlig 40-fotscontainer kostade för ett år sedan omkring 1 800 dollar i frakt, men i dag ligger priset kring 9 000-11 000 dollar. En ökning på nätta 500 procent som någon givetvis kommer få betala.

Sweclockers ger exempel på hur det här påverkar ett par vanliga elektronikprodukter. Ett datorchassi kan få en ökad fraktkostnad på 136 kronor inklusive moms, beräknar Sweclockers, medan ett grafikkort för 10 000 kronor kan klara sig undan med överkomliga 30 kronor i ökad frakt. Ju större och billigare de är, desto större genomslag får påslaget. Så med lite tur kommer den massiva mängden färgglada mobilskal för 10 kronor styck snart minska.

Läs hela Sweclockers artikel om ökade fraktpriser