"System Shock 2: Enhanced Edition ska släppas snart," hette det under 2019, men så blev som bekant inte fallet. Nightdive Studios har dock inte legat på latsidan, och för IGN har de nu bekräftat att ja, spelet kommer att vara fullt spelbart i virtual reality. Redan i januari antydde de eventuellt VR-stöd i en tweet, men nu är det alltså bekräftat.

Det var under processen med att plocka isär originalspelets kod som de tog in en VR-expert för att titta på möjligheterna, som visade sig vara goda. Stephen Kick – VD för Nightdive Studios – är även tydlig med att VR-stödet inte bara är en halvdan extrafunktion, utan ett fullvärdigt och välutvecklat sätt att uppleva spelet. Dessvärre kommer VR-läget inte att vara tillgängligt direkt när spelet släpps, utan kommer läggas till senare.

Spelet kommer som bekant även vara spelbart i co-op – och på ett betydligt smidigare sätt än originalet – och kommer glädjande nog stödja "crossplay" mellan VR och den vanliga versionen av spelet, så att en spelare kan lira i VR och den andra på vanlig skärm.

Den förhöjda inlevelsen är en av de huvudsakliga anledningarna till att de valt att satsa på VR: "När du är i VR så är det du som faktiskt svingar vapnen, du laddar om själv. Du trycker inte bara på en knapp för att låta karaktären ladda om pistolen automatiskt". De pekar dessutom på Half-Life: Alyx som en inspirationskälla, och sämre förebilder kan man ju ha.

Sugen på en nostalgitripp? Då kan du läsa FZ:s recension av originalet från 1999.