Uppdatering: Vi (läs: jag) lyckades blanda ihop två distinkta saker: en ickesläppt Diablo II-expansion, och Blizzard Norths precis lika ickesläppta Diablo III-variant. Nyheten har korrigerats.

För ett år sedan röstade ni fram Diablo II som Blizzards bästa spel, med World of Warcraft klart slaget men på en lika solklar andraplats. Resterande Blizzard-titlar hade inte sucken av en chans.

Nu tar Diablo-skaparen David Brevik bladet från mun när han via Twitter talar om Diablo II-expansionen som aldrig blev. "Det var bara designat, inte producerat", säger han. Det fanns ett dokument med nya klasser, områden, mekaniker och utdrag för vad storyn skulle kretsa kring.

Brevik diskuterar även Blizzard Norths Diablo III, som inte heller blev av. Det skulle inte vara din typiska uppföljare utan ett möte mellan actionrollspel och mmo. Här snackar vi inte WoW-stuk, men ändå ett koncept med "många spelare samtidigt". En del idéer levde vidare i Marvel Heroes.

Arbetet med denna variant av Diablo III tog aldrig fart, vilket berodde på att stora delar av Blizzard North tackade för sig. Härnäst väntar vi på fjärde Diablomen inte i år.