35 år efter att Final Fantasy skapades kan historien vara på väg att upprepas – eller avslutas?

Det är närmast en myt, men är helt sant. 1986 hade Squares Hironobu Sakaguchi försökt om och om igen, utan att få till en framgång. Han gjorde ett sista försök. En "final fantasy", om man så vill. Om Final Fantasy inte sålde bra övervägde Sakaguchi att överge spelbranschen för skolbänken.

Resten är, som man brukar säga, historia. Sakaguchis Final Fantasy- och Square-karriär fick dock ett bittert slut. Den animerade satsningen Final Fantasy: The Spirits Within blev en brakförlust. Square förlorade närmare 100 miljoner dollar och Sakaguchi lämnade självmant företaget.

Med nya studion, Mistwalker, har det blivit några hyfsade framgångar: Blue Dragon, Lost Odyssey och The Last Story. Under de senaste tio åren har både Sakaguchi och Mistwalker fört en tynande tillvaro, och nu öppnar Final Fantasy-skaparen för sin final som spelkreatör.

Fantasian är ett rollspel som görs exklusivt till Ios Apple Arcade och för VGC berättar Sakaguchi:

I think it is certainly possible that this could be my last project, and that was kind of in the back of my mind as we were developing it.

58-åringen erkänner emellertid att han inte tänkt så mycket på framtiden, utan planerna sträcker sig till en välbehövlig semester efter Fantasian-releasen. Rollspelet äger rum på över 150 handgjorda dioraman, på vilka man placerar dataskapade karaktärer. En säregen stil.

Den minst lika legendariska kompositören Nobuo Uematsu står bakom soundtracket och p.g.a. "hälsoskäl" tror Sakaguchi (via Mobile Syrup) att detta blir det sista soundtracket han gör.

I think he kind of hinted that Fantasian is maybe the last game that he does from end to end in terms of scoring an entire soundtrack.

Det kan bli enstaka kompositioner, tror Sakaguchui, men sannolikt inte mer än så. Det återstår att se om detta blir finalen för båda spelikonerna. Fantasian ska släppas "snart" via Apple Arcade.

Fantasian mixar handgjorda dioraman med dataskapade 3d-karaktärer.