Att Cyberpunk 2077 skulle kunna leva upp till all den hype som ackumulerats under åratal av trailers, förhandstittar och förseningar var såklart inte särskilt troligt men ingen hade nog väntat sig ett sådant antiklimax. Potentialen för en fantastiskt upplevelse finns där men för många har upplevelsen solkats av ett alldeles för trasigt spel. Detta har fått CD Projekt att tänka om ordentligt och de presenterar nu stora förändringar för studion genom en 25 minuter lång video.

Framförallt vill de komma ifrån att bara arbeta med ett stort spel i taget och vill istället kunna hantera parallella projekt. Detta kommer dra igång redan nästa år och vår första tanke var såklart "hur ska de kunna arbeta på flera saker samtidigt när ett projekt visade sig vara övermäktigt?". Just detta har man dock snackat om tidigare, något vår Polen-korre och Witcher-kännare Joakim Bennet påminde mig om efter publicering.

En rad förändringar väntar företaget

Exempel på hur produktionerna ska organiseras

CD Projekts svar på detta får vi i videon, där tanken är att resurser, såsom karaktärskontroll, ska kunna delas mellan två projekt, och att de ska ha ett expertteam som kan röra sig fritt mellan två spelproduktioner. De ska också rekrytera mer folk och i samband med detta annonserades köpet av en studio i Vancouver. De vill också framhäva den tekniska chefens roll och ge den personen större mandat, samt bli bättre på att synliggöra varandras arbete för att lättare kunna få feedback och iterera.

"Intressant nog ges både Cyberpunk och Witcher som exempel på två parallella projekt"

Intressant nog ges både Cyberpunk och Witcher som exempel på två parallella projekt. Vi vet att de inte är klara med Witcher-böckerna och senare i videon förklarar de att onlineläget i Cyberpunk 2077 ses som en helt egen produktion. Dock inte ett separat spel som det varit snack om tidigare, utan en närmare integration med spelet. CD Projekt ser onlinefunktioner som en naturlig del framåt för alla deras varumärken, samtidigt som de flera gånger i videon markerar att deras största mål kommer att förbli ambitiösa singleplayerrollspel.

Vad som är planerat för The Witcher och Cyberpunk 2077 det närmaste året

De pratar också om hur de ska förändra kommunikationen kring deras spel. Kontentan är att den ska ske närmre inpå releasen av spelet (och inte flera år som med Cyberpunks fall) men att de fortfarande kommer bjuda på tidiga teasers. Och en sådan grej att de ska visa upp spelet på alla plattformar de släpps på. De presenterar samtidigt en roadmap för det närmaste året för både The Witcher och Cyberpunk 2077.

Som sagt, stora förändringar väntar företaget som en direkt reaktion på hur det gick med Cyberpunk 2077. Tror du att det är tillräckligt?