I dag börjar en Kickstarter-kampanj för Yaw 2, en stol som simulerar rörelser i spel. Den rör sig i synk med det du spelar och härmar då det som sker i verkligheten. Om du kör bil och trycker på bromsen reser den sig lite upp för att ge känslan av att du trycks framåt, till exempel.

Klockan 18:30 i dag börjar en Kickstarter-kampanj för Yaw 2. Det bir då möjigt att beställa ett exemplar med förväntad leverans i september, och startpriset för den billigaste modellen är 790 dollar, cirka 6 700 kronor (plus 170 dollar i frakt, ca 1 500 kr). För pengarna får du en produkt med 2DOF (rörelse i två riktningar). Stol ingår då ej, utan du får bara själva den rörliga ramen där du själv tillsätter en stol. Framöver blir det möjligt att modifiera produkten så att den rör sig i flera riktningar, vilket lär passa utmärkt i flygspel.

Yaw 2 kan köras både med vanlig skärm/tv och vr-headsets. Alla de stora stöds: Quest 2, Rift S, Valve Index, HTC Vive... Det finns nu stöd för 20 spel, till exempel Assetto Corsa, Dirt Rally 2, DCS World, Microsoft Flight Simulator, Xplane, Elite Dangerous och GTA V. Fler detaljer om spelstöd hittar du i denna FAQ, och videon strax ovanför visar gameplay i Project Cars 3 och Star Wars Squadrons. Nedanför demonstreras att latensen är så kort att det knappt märks någon fördröjning innan stolen börjar skaka när man kör in i en vägg. (Bläddra fram till 1:23 om du är otålig.)