I väntan (och väntan) på Metroid Prime 4 har förhoppningen funnits om att Gamecube- och Wii-trilogin Metroid Prime ska ta klivet till Switch. Återförsäljare har listat sci-fi-trilogin medan det på andra håll har ryktats om att spelsamlingen är "färdig sedan länge". Men vi fortsätter vänta.

Kanske är det lika bra att ge upp? Åtminstone om vi ska tro Michael Wilkan, som jobbade som senior designer på trilogin innan han lämnade Retro Studios. Han ger sig in i debatten via en inofficiell Metroid-sida på Facebook där han säger att det skulle krävas "Herkules-muskler".

Skälet är rörelsekontrollerna. Det var en baggis att uppgradera originalet och Prime 2 med Wiimote-stöd, men enligt Wilkan krävs det mer än så för att plocka bort stödet för Prime 3.

It was straightforward to update Metroid Prime 1 and 2 to motion controls, but converting Metroid Prime 3 to normal controls would be a herculean effort, as it is scripted very specifically using volumetric triggers to detect the motion in precise manners to do specific switches, and the bosses are tuned to take into account the ease of gestural aiming.

Gyrokontrollerna Switch kommer med ska inte vara en värdig ersättare, menar Wilkan. Han resonerar att det skulle krävas 4–5 personer och ett år för att bygga om Prime 3 för Switch.

Retro Studios gjorde Prime-trilogin, och det är samma studio som nu gör Metroid Prime 4. Att säga "samma" är dock en överdrift då många tunga namn gått vidare och kvar finns knappt 10 personer från 40-mannateamet som låg bakom ursprungstrilogin. Får vi se något på E3 i år?

Min kropp är i alla fall redo. Det har den, ärligt talat, varit väldigt länge.