Capcom är oväntat öppenhjärtiga kring utvecklingen av Resident Evil Village. Ännu en gång, kan tilläggas. I samband med släpp berättade man att undersökningar visade att Resident Evil 7 var "för otäckt", och att man därför ändrade balansen. I en ny video, passande nog kallad "Internal struggles", berättar man om vad som hände när utvecklarna och QA-gruppen tyckte olika.
What happens when Developers and QA don't see eye-to-eye?
Likt mycket annat pausades utvecklingen av Village på grund av pandemin, och när den återupptogs stod det klart att utvecklarna gett spelet betydligt mer aggressiva varulvsmöten än resultatet vi fick. Utvecklarna kände oro. När väl spelet släpptes till QA-teamet (quality assurance) minns dess manager, Shutaro Kobayashi, hur reaktionen var "starkt negativ" och att "spelets innehåll var helt skilt från vad utvecklarteamet trodde att de gjort". Ordet "panik" lyfts fram.
Det talades till och med om att man inte kunde rädda spelet. Fienderna var för många, ammon för sparsmakad, och spelet var "ointressant och tråkigt". Att göra stora förändringar, särskilt när deadline närmade sig, var svårt men de ansvariga kunde inte blunda. Något behövde göras.
QA-teamet kände trots allt att utvecklarna lyssnade, även om det också fanns motstånd och många tyckte att "spelet funkade". De två sidorna strålade samman och man började rita upp planer för bra lösningar. Kärnan skulle vara "en kamp för överlevnad" och detta tog man fasta på.
När man gav spelaren utrymme att andas (och känna paranoia) kände man att utvecklingen var på rätt väg igen. Man menar att det prövade spelet hade blivit ett "sant Resident Evil-spel".
Resultatet motsvarar ursprungsvisionen, även om det krävdes en kris för att hitta dit.