Premissen i Phantom Abyss är enkel: ett processuellt genererat tempel fullt med fällor och massor av piskbeväpnade India Jones-wannabes som tävlar om att bli först till artefakten i slutet. På vägen kan man hitta mindre artefakter man kan välja att nöja sig med, men den stora belöningen lägger man som sagt endast vantarna på om man tar sig ända till slutet. Kruxet? När en spelare väl har tagit sig till slutet så stängs det aktuella templet för alltid och ingen kan längre klara det.

Man har dessutom bara en chans på sig att klara varje tempel, så det gäller att hålla tungan rätt i mun. Till sin hjälp för att undvika de förrädiska fällorna och blodtörstiga väktarna har man dock spöken likt de i Souls-spelen, som kan skvallra om bra taktiker eller snopna sätt att dö på.

Utvecklaren Team Wiby är en hittills obeprövad studio men har rutinerade Devolver Digital i ryggen som utgivare. Phantom Abyss ska släppas i early access på Steam i juni, där det kommer att stanna i minst ett år. Det färdiga spelet ska ha fem olika distinkta zoner, men early access-versionen nöjer sig inledningsvis med tre.