Microsoft Flight Simulator släpps till Xbox Series X och S den 27 juli, och kodarnas jobb är att få det fantastiskt vackra men brutalt krävande spelet att flyta i 4k-upplösning. Det kräver förstås eftergifter, och en sådan är att frameraten ligger på 30 bilder i sekunden som standard. Den kan gå högre om du har en tv med variabel refresh rate (VRR), skriver utvecklarna. De säger inget om eventuella skillnader mellan Series X (den kraftigare konsolen) och Series S (den klenare).
I denna FAQ finns en del annan intressant information. Några exempel:
- Om du köpt pc-versionen i Microsoft Store äger du spelet också på Xbox Series, bara att logga in med ditt konto och spela. Det går däremot inte om du köpt spelet på Steam. Vilket även gäller achievements och DLC.
- Alla tre plattformarna (Xbox, MS Store, Steam) delar multiplayer-himmel – de spelar alltså tillsammans online.
- Det är ingen skillnad på hur spelet fungerar på pc och Xbos Series. Alla funktioner finns till båda.
- MS Flight Sim är tillgängligt via Game Pass på både pc och Xbox. Men du kan inte köra Xbox-versionen med ditt pc-Game Pass och tvärtom.
- Ett fåtal flygspakar och andra tillbehör stöds i nuläget. Nya ska tillkännages inom kort. De som stöds är:
Thrustmaster T.Flight Hotas One
Thrustmaster T.Flight Rudder
HORI HOTAS Flight Stick for Xbox One