Sedan utannonseringstrailern för Senua's Saga: Hellblade II har vi inte hört särskilt mycket om det, utöver att det utvecklas exklusivt till PC och Xbox Series X/S och att det äger rum på vidsträckta ytor på Island. Den där matiga gameplay-trailern lyser fortfarande med sin frånvaro, men i en ny video får vi åtminstone en titt på hur utvecklingen av spelet går till.

Tameen Antoniades från Ninja Theory berättar att de gjort studiebesök på Island för att "skanna" landskap med fotogrammetri och sedan kombinera detta med satellitdata för att skapa massiva områden. Kostymer är också något de bestämt sig för att faktiskt skapa i verkligheten och sedan skanna in i spelet, och de samarbetar med Epic för att skapa "nästa generations digitala karaktärer" – säkerligen med verktyget Metahuman Creator.

De vill även göra striderna så autentiska som möjligt, och därför har Melina Juergens – som spelar Senua – genomgått träning i närstrider i två år, och även animatörerna har utbildats i strid.

Ninja Theory verkar, med all rätt, inte skynda sig att få ut spelet och säger sig även vilja bygga något speciellt istället för bara en rak uppföljare. Vi väntar fortfarande på ett släppdatum.