Microsoft Flight Simulator är ett av de snyggaste spelen vi sett, men det är även rejält resurshungrigt. Därför är det välkommet att uppdatering 5, som släpps 27 juli, ser ut att komma med en ordentlig prestandaökning.

I en stream på Twitch berättar Sebastian Wloch från Asobo Studios att de skrivit om en del av spelets kod och därmed lyckats sänka hur mycket CPU-kraft det behöver. Det hela demonstreras med en spelomgång över New York med uppdatering 4 installerad, där Wlochs fps ligger på 30–40, med 100 % CPU-användning. När han sedan skiftar till uppdatering 5 så ökar hans fps betydligt till 54–60, med en CPU-användning på 75 %.

Det ska även tilläggas att denna prestandaökning inte är tack vare den planerade implementeringen av DirectX 12, som kommer att komma vid ett senare tillfälle. Uppdatering 5 släpps som sagt 27 juli, vilket även råkar vara datumet då spelet kommer till Xbox Series X/S.

Demonstrationen börjar runt 8:40.