Games as a service är begreppet som används på free-to-play- eller premium-titlar som ständigt byggs ut med nytt material (som kostar en slant). Sea of Thieves på bilden ovan är ett exempel. Fortnite, Destiny och Rocket League är andra. Jade Raymond påstås arbeta på ett live service-spel, och Assassin's Creed kan vara på väg att förvandlas till en onlineplattform för framtida spel.

Microsoft har inga problem med sådana här spel (med tanke på Minecraft och nämnda Sea of Thieves). Xbox Game Studios-bossen Matt Booty menar dock att alla spel inte måste göras så här.

We don't have any direction or mandate that says every game has to be an ongoing, sustained game. Take Psychonauts. There might be a Psychonauts 3, but I'm not going to tell Tim Schafer to go make it. Knowing the history of games that he makes, I don't think he's going to be making a game that has seasons and goes on for five years.

Fristående titlar med narrativt fokus är alltjämt viktiga för Xbox och Microsoft, berättar Booty för The Guardian. Dessa ska inte behöva skohornas in i en modell med dlc och säsonger som inte alls klär dem. Här lyfter Booty fram Tell Me Why som exempel. Ett annat är förstås Psychonauts 2.