Efter spekulationerna: nu bekräftar Netflix att man börjar streama spel. När? Oklart. I samband med den senaste finansrapporten (via VGC) avslöjas att man tagit de första kliven. Beslutet har vuxit fram efter framgångar med interaktiva satsningar som Black Mirror: Bandersnatch och de två Stranger Things-spelen. Spelen kommer inkluderas utan extra kostnad i Netflix-abonnemanget och fokuserar "primärt" på mobila spel. Åtminstone till att börja med.

Netflix skriver att man ser på satsningen på samma vis som man såg på egna filmer och animerade verk. Man fortsätter köra hårt med filmer och serier, men vill samtidigt bredda sig.

We're excited as ever about our movies and tv series offering and we expect a long runway of increasing investment and growth across all of our existing content categories, but since we are nearly a decade into our push into original programming, we think the time is right to learn more about how our members value games.

Forne EA-mannen Mike Verdu avslöjades förra veckan vara en del av Netflix-initiativet. Man förväntar sig inte att tjäna på spelen (rapporterar Kotaku) utan man vill helt enkelt göra Netflix mer attraktivt för prenumeranter. Greg Peters, chief product officier, avskriver också reklaminslag.

We don't have to think about ads, we don't have to think about in-game purchases, or other monetization, we don't have to think about title purchase... we can just be laser focused on creating the most entertaining game experiences that we can.

Låter spontant som ett uppfriskande fokus för mobilspel, eller hur?