Det går, som bekant, bra nu för onlinerollspelet Final Fantasy XIV. Åtta år efter släppet av A Realm Reborn slås Steam-rekord. Viss växtvärk kan dock kännas. Producenten och regissören Naoki Yoshida skriver på officiella sajten att den "förbluffande och oväntade" spelar-boomen fått servrarna att kippa efter andan. Resultatet är långa köer och problem med att skapa karaktärer.

Vi hoppas en lösning är nära, för det är ju trots allt positivt för spelet med fler spelare.

Recently, we have experienced record user numbers in all regions, with a vast amount of new players beginning their adventures.

Square Enix undersöker om man kan få extra fart på expansionsplanerna av servrarna. Detta är dock inte helt enkelt, då det på grund av pandemin råder halvledarbrist och reserestriktioner.

Yoshida berättar annorstädes i en stream, som du kan se en bit av i Youtube-form undertill (tack, Blluist), att han inte gillar snacket om att Final Fantasy XIV ska ha "slagit" World of Warcraft. Att jämföra är fel och Yoshida-san menar ödmjukt att FFXIV ens inte hade existerat utan WoW.

WoW was the game we constantly looked up to. [...] Our goal was to recreate a Final Fantasy version of WoW, so saying we won or lost to WoW is off-base to start with, because they were the game we aspired to be.

Yoshida menar också att WoW-taket, med 12 miljoner aktiva prenumerationer, "helt är bortom räckhåll". Att jämföra de två tycker han är fel, och är något som faktiskt "irriterar" honom.