I maj gjorde Ubisoft klart att man skulle släppa fler "high-end" free to play-spel, men lovade samtidigt att man inte skulle satsa mindre på traditionella spel, så som Assassin's Creed och Far Cry. Man underströk att free-to-play ska komma att bli en större del av omsättningskakan.

I samband med budgetrapporten (via VGC) avslöjar vd:n Yves Guillemot hur fördelningen ser ut. Kort sagt investeras 80 procent i premium-spel, medan free-to-play får resterande 20 procent.

First, around 80 % of our current investments are targeted at significantly expanding our premium offering by growing our biggest existing franchises, by building new IPs with a focus on player engagement and social interaction.

Second, around 20 % of our current investments are targeted at free-to-play, to expand our brands' universes and bring them to a wider audience across all platforms including mobile, across all geographies including emerging markets, and with multiplayer titles designed to be evergreen.

Free-to-play-satsningen ska bära frukt i och med spel som The Division: Heartland och det precis avslöjade Tom Clancy's Xdefiant. Man började investera i initiativet för omkring två år sedan.