The Ascent släpptes nyss (recension), och tidigare i somras avslöjades det att pc-versionen skulle få stöd för DLSS och ray tracing. Nu visar det sig dock att det bara är en av två pc-versioner som har inslagen. På Steam finns allting som utlovat, medan Game Pass-versionen saknar både DLSS och ray tracing. Så ska det inte vara och Tor Frick på Neon Giant hälsar via Twitter att de...

...working with our partners on addressing this as soon as we can! Build processes are different for the two versions, not just a storefront swap.

The Ascent är, utöver pc, även släppt via Xbox One och Series-konsolerna, utan ray tracing-stöd.

Teknikkunniga Digital Foundry har kikat närmare på svenskspelet och kallar det för "en Xbox Series-demonstration" , och menar att såväl prestanda som laddtider boostas rejält på Series X|S jämfört med Xbox One-versionen. Man menar dock att det fungerar bra på gammelkonsolen, om än med "varierad framgång". Varierat är precis vad det är på pc – åtminstone för tillfället.