Atomic Heart från ryska Mundfish ser verkligen utan att bli något utöver det vanliga, och glädjande nog verkar det befinna sig i slutskedet av utvecklingen. Åtminstone om man ska tro spelets FAQ på Discord, där utvecklarna tillägger att den långa väntan nästan är över.
Atomic Heart äger rum i Sovjetryssland under en alternativ tidslinje där de gjort stora teknologiska framsteg. Spelmekaniken och upplägget verkar påminna om spel som Bioshock och Prey, och utspelar sig i en öppen spelvärld. Det finns skjutvapen, men det läggs en hel del fokus på närstrider. Vi kommer även att få modifiera våra vapen med ett "kassettsystem".
Det finns två olika slut, men Mundfish påpekar att handlingen är linjär och inte påverkas av några val vi tar under spelets gång. De vill heller inte snacka DLC än, eftersom de tycker att det är "bullshit" när utvecklare delar upp sitt spel på förhand bara för att kunna mjölka konsumenterna. Eventuella DLC:n kommer de inte ta ställning till förrän efter de levererat spelet.