Splitgate – spelet som vissa beskriver som en blandning mellan Halo och Portal – har blivit otroligt framgångsrikt, och då befinner det sig fortfarande i betastadiet. Under de första 30 dagarna har det laddats ner över 10 miljoner gånger, vilket utvecklaren 1047 Games inte riktigt var beredda på.

Detta ledde till anslutningsproblem för många spelare eftersom det helt enkelt inte fanns plats för alla, och utvecklarna kände sig tvungna att påpeka att de inte bara kunde köpa fler servrar.

Kapaciteten har redan ökats avsevärt och stödjer idag runt 175 000 samtidiga spelare, men studion kan fortfarande inte hålla jämna steg med efterfrågan. Därför kommer betatestet att fortsätta (en français) på obestämd tid innan det skarpa släppet sker, så att de får tid att överväga ändringar nätverksinfrastrukturen och minska väntetiden mellan omgångar.

Men allt är inte bara tråkigheter bakom kulisserna, utan teamet har även flera innehållsuppdateringar planerade under resten av året, och de lockar med fler nyheter på Gamescom, som börjar 27 augusti.