Shawn Layden jobbade tidigare som tongivande chef i olika befattningar i Playstation-hierarkin, innan han sade upp sig i oktober förra året. I en intervju med Bloomberg säger han nu att kostnaden för spelutveckling skenar - han går till och med så långt som att säga att kostnaden fördubblas för varje konsolgeneration.
Till Bloomberg säger Layden att det under hans tid kostade i genomsnitt 100 miljoner dollar (nästan 900 miljoner svenska kronor) att producera ett spel till Playstation 4, och att kostnaderna för att utveckla PS5-spel kommer hamna uppåt 200 miljoner dollar. Detta kommer i sin tur leda till att företagen spelar säkra kort, riskminimerar, när det gäller AAA-spel. Uppföljare till storsäljare nämns. (De allra största titlarna kostar naturligtvis betydligt mycket mer. Red Dead Redemption 2 kostade till exempel hela 540 miljoner dollar.)
"What happens there is you end up with three to four silos of games or game types that continue to exist, and variety is squeezed out."
Det ligger såklart mycket i det: kolla bara på Playstations laguppställning i AAA-facket - idel uppföljare. Men samtidigt känns det inte som ny helt ny spaning, och det kommer förhoppningsvis alltid växa fram nya spelkoncept organiskt, underifrån.
På torsdag kör Playstation en stream där man ämnar visa material från PS5-spel som ska släppas under 2021-2022., från både större och mindre utvecklare. Vi ses där och då!