Den tekniska alfan för Diablo II-remastern hade stöd för 21:9-skärmar, men Blizzard verkar ha skalat ner det hela i betan, och landat på att 19:9 är tillräckligt nog. Varför?

Blizzard säger att högre aspect ratio helt enkelt förstör spelet - det är trots allt ett 21 år gammalt spel de har att hantera här, och problemen för de som kör 21:9 har tydligen hopat sig under den teknisk alfan, vilket Blizzard skriver i sin blogg, (via PC Gamer).

"For example, the AI failed to sense the player and trigger attacks. Furthermore, players with 21:9 monitors were able to pull many more monsters into battle at a range limit beyond the original game’s intention. In a scenario where players (for example: playing a ranged class) were attacking monsters, players with 21:9 monitors could hit enemies with that extra screen space, but the monsters would not pull or react, but could still be defeated. Ultimately, the AI doesn’t register getting hit from that additional distance a 21:9 monitor provides."

De som ändå vill använda dessa skärmar kommer att se tunna, svarta kanter på sidorna av skärmen. Hur stort problemet är och hur många som ”drabbas” är oklart.

Diablo II Resurrrected släpps 23:e september till samtliga aktuella plattformar.