När vi för cirka tio år sedan begav oss till Bright Falls i rollen som Alan Wake fanns det en hel del riktiga produkter och företag i spelet. När ficklampan började flimra var det till exempel batterier från Energizer vi fumlade i för att hålla skuggvarelserna borta, och om vi tryckte plattan i mattan var det troligen i en bil från Ford eller Lincoln.

Man kunde även se stora reklamskyltar längs med vägarna, bland annat för Verizon, även om spelare utanför USA kanske inte hade koll på att det var ett amerikanskt telekomföretag. På det stora hela var implementeringen inte överdrivet störande, även om tilltaget inte gick hem hos alla. Men i den kommande remastern slipper vi företeelsen helt och hållet.

Screen Rant har fått tag på en PR-representant från Remedy som uppger att reklamavtalen från originalspelet har gått ut. Produktplaceringarna kommer heller inte ersättas av nya samarbeten med riktiga märken, utan istället få påhittade motsvarigheter. Alan Wake Remastered ska släppas 5 oktober, och den första trailern hittar du här.

Artikeln presenteras av FZ:s musmattor.