Salt and Sacrifice är uppföljaren till Salt and Sanctuary, och utspelar sig i samma värld. Upplägget är även det detsamma, med svåra strider som liknats vid Souls-spelen såväl som ett sidoskrollande perspektiv. Utvecklaren Ska Studios har nu släppt en ny utvecklardagbok, där vi får lära oss lite mer om "mage hunts", att skapa utrustning och multiplayer.

Magiker i spelet är förvridna själar med olika krafter, och det är upp till dömda fångar, så kallade "marked inquisitors", att jaga rätt på och döda dem. Spelet har vanliga fiender och bossar att besegra, men även så kallade "mage hunts", där man i flera olika faser försöker jaga ikapp dessa magiker i områden man tidigare utforskat, vilket givetvis avslutas med en maffig bosstrid.

Man behöver dock inte göra det ensam, för precis som i föregångaren finns det co-op, och den här gången är det betydligt mer användarvänligt (ja, det har officiellt online-stöd den här gången). På så sätt kan man komplettera varandras karaktärsbyggen, till exempel genom att ta hjälp av en tungt bepansrad riddare med sköld om man själv satsat på att göra skada på avstånd.

Bossar och magiker man besegrar lämnar efter sig diverse material, som kan användas för att skapa ny utrustning och nya vapen.

Spelet blir konsolexklusivt till Playstation 4 och 5, och släpps även på PC via Epic Games Store någon gång i början av 2022.