Deathloop har varit hyfsat polariserande ända sedan vi bara hade trailers att utgå från, och det fortsatte även efter släppet. Vissa hyllar det som ett av årets bästa spel, andra tycker att det är något av ett lågvattenmärke för utvecklaren Arkane Studios. Var man än står så jobbar Arkane för fullt med att släppa uppdateringar till spelet. Den första riktade in sig på prestandaproblemen på PC, medan den senaste behandlar främst fiendens AI.

De har nämligen varit lite väl lätt att smyga runt och ta kål på spelets fiender, och många gånger drömmer de sig bort i sin egen lilla värld medan polaren blir brutalt mördad tre meter bort. Det är det som som sagt slut på nu, eftersom NPC:er numer kommer att reagera på kulor som flyger förbi och kompisar som lönnmördas i närheten.

Dessutom både hör och ser de bättre, och kan även räkna ut från vilket håll en granat kastats. Utöver detta inkluderar uppdateringen en rad mindre NPC-fixar, såsom beteenden, reaktioner, hur de tar sig fram på kartan och var de är placerade.

Även spelets Juliana-invasioner har fått sig lite kärlek, och om Colt-spelaren avslutar spelet kommer det numer att räknas som en vinst för Julianna. Colts som hänger nere i tunnlarna för länge kommer i sin tur att "taggas" automatiskt, vilket får tunneldörrarna att öppnas. Samtliga fixar i denna patch hittar ni här.