En viktig kreativ kraft för piratspelet Skull & Bones har lämnat sin tjänst och Ubisoft.

Antoine Henry, som han heter, har jobbat med spelet ända sedan 2014, först som chefsdesigner och på senare år som associate game director. Men efter 15 år hos Ubisoft hoppar han av. Inget i hans Linkedin-kommentar antyder problem eller konflikt, så det kan mycket väl röra sig om ett vanligt byte av jobb. Men i kölvattnet av upprepade förseningar och uppgifter om svåra bekymmer och höga kostnader för spelet kan det i värsta fall betyda ännu en grundstötning.

Skull & Bones avtäcktes på E3-mässan 2017, men hade redan då varit under utveckling i flera år. Det baseras på seglardelen av Assassin's Creed 4: Black Flag och var tänkt för pc, PS4 och Xbox One, med release under andra halvan av 2018. Men efter upprepade bekymmer har det fortfarande inget releasedatum - det senaste beskedet är att det släpps 2022 eller 2023. Det har spekulerats i nedläggning, men då Ubisoft uppges ha lagt 1 miljard på spelet lär det beslutet inte fattas innan att alla andra möjligheter övervägts.