Palia utannonserades förra året som ett lite mjukare MMO där man inte behöver ägna sig åt strider om man inte vill. Istället kan det liknas vid spel som Animal Crossing, men aktiviteter såsom jordbruk, romanser, fiske och matlagning, för att nämna några. Betalningsmodellen har hittills varit okänd, men i det senaste officiella blogginlägget avslöjar de att spelet kommer vara free-to-play.
Men servrar och annat är ju inte gratis att driva, och spelet kommer givetvis att behöva dra in pengar på något sätt. Detta ska ske genom kosmetiska föremål som kostar pengar, och de påpekar att det endast kommer att vara kosmetiska saker. Ingen del av spelmekaniken i Palia kommer att monetiseras, så det kommer till exempel inte gå att betala för att levla upp snabbare.
De säger även att de helt separerat vad man kan tjäna genom att spela spelet och vad man kan köpa, eftersom det är vad som är bäst för gameplayet och dessutom leder till produkter som faktiskt är värda att köpa för vad de är.
I möjligaste mån ska alla föremål dessutom finnas tillgängliga att köpa hela tiden, så att ingen känner sig pressad att köpa något på grund av FOMO (Fear Of Missing Out/rädsla för att bli utan). Allt detta låter ju bra på pappret, så vi får hoppas att de håller sig till denna plan.
Spelet genomgår nu olika faser av "pre-alpha"-tester på pc. Det vill även släppa spelet till konsoler, men inget är hugget i sten i dagsläget och vi har inget släppdatum.