De som hoppas på att Silent Hill-pappan Keiichiro Toyamas kommande spel Slitterhead blir en tematisk uppföljare till Silent Hill-spelen lär bli besvikna. Han har visserligen tidigare sagt att de som gillat hans tidigare spel även lär gilla Slitterhead, men ju mer vi får veta, desto mer annorlunda verkar de vara.
I en ny frågestund får vi veta lite mer om spelet, bland annat att det "inte helt tar klivet in i skräckgenren" och att de velat bredda den tilltänkta publiken till att även inkludera personer som vanligtvis inte spelar skräckspel. Det innefattar bland annat att mer tyngd lagts på action, även om Toyama inte vill ha ett spel som bara kretsar kring att döda fiender. Utöver mer actionfyllda delar kommer det även att finnas långsammare stunder, och det är framförallt där han vill lägga till inslag av skräck.
Allt är dock inte förlorat för dem som vill uppleva ett nytt psykologiskt skräckspel från Toyama, som säger att han vill återvända till genren någon gång och återigen skapa ett mer "personligt spel".